Miljön!

Tjena!

Hur har ni det då? Jag har haft riktigt tur och slipper migränen den här gången. Min kompis svarar inte så hon är nog borta någon stans. Så min helg har mest blivit datorn och lite läxor. Jag borde ta tag i mitt stökiga rum som ser ut som ett bombnedslag eftersom städerskan kommer på tisdag. Men jag orkar inte just nu. Är lite för lat för det. Men får nog göra det senare idag i alla fall. Jag har riktiga problem med noläxan. Det största problemet är att jag inte riktigt fattar vad man ska göra. Det andra problemet är att jag inte hittar den faktan jag vill ha. Men ja ja.
Idag är det den första. Vilket innebär att den här månaden ska jag ha en konsumtionsfri månad. Jag känner att jag shoppar aldeles för mycket och att jag borde bli mer miljövänlig. Så den här månaden ska jag inte köpa några nya saker. Men jag har bestämt att jag får köpa second hande. För det är ju inte miljöfarligt. Det känns väldigt hämskt att vi är påväg att förstöra jorden. Jag menar om vi fortsätter som vi gör kommer vi ju inte att kunna bo på många platser på jorden om trettio år. Jag känner själv att jag inte har gjort mycket för att hjälpa miljön. Så jag tänkte att jag skulle börja lite med det nu. Även om det bara är en konsumtionsfri månad här och där så gör det ändå lite. För tänk om alla hade en konsumtionsfri månad tre gånger om året. Hur mycket skulle inte det göra. Det är ju inte så mycket begärt att jordens fattigare befolkning. Dom köper ju inte så mycket i alla fall. Men vi som har det bätter ställt. Vi kan påvärka mer än vi tror. Sedan vet jag att det alltid finns två sidor av en sak. Om hela värden skulle sluta konsumera så skulle tusentals människor förlora sina jobb. Men personligen så tycker jag att det är bättre om folk blir av med jobben än att våran värld går under. För om jorden nu går under. Då kommer det ju inte finnas några människor kvar som kan förlora jobben. Jorden är ju alldeles för överbefolkad. Men det problemet är ju ganska svårt att hitta någon bra lösning på tycker jag. Man kan ju inte gå och skuta folk för att jorden är överbefolkad. Sedan kan man ju inte bestämma att man bara får skaffa ett barn var. Men för 200 000 år sedan så fanns det bara 1000 människor på hela jorden. Så tänk om vi fortsätter att öka i antal på samma sätt. Hur många människor kommer det inte finnas om 100 år bara. Så jag tycker att vi ska vara mer försiktiga om våran miljö. Och även om vi fortsätter konumera och säger att vi tänker på andra så att dom inte ska förlora jobben. Så tänk på andra att dom ska få överleva.

Kram Fanny!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0